Schyłek carskiej Rosji. Lena i Aleksander pochodzą z różnych światów, a ich losy zdają się przesądzone. Dziewczyna, wychowywana przez ojca alkoholika i brutala, ucieka z domu i tuła się po niebezpiecznych i ubogich zakątkach Petersburga, by zapewnić byt sobie i młodszemu bratu. Aleksander pochodzi z bogatej arystokratycznej rodziny i robi karierę wojskową. Pewnego dnia drogi tych dwojga przecinają się w dramatycznych okolicznościach, a wybuch rewolucji październikowej zmienia losy nie tylko ich, ale i całego kraju. Białe róże z Petersburga to opowieść o miłości, wplątanej w wielką historię i silniejszej od wyznawanych zasad. Kiedy dobro i zło zamieniają się miejscami, a człowieczeństwo wystawione jest na trudną próbę, pozostaje wiara, że jedynie miłość może ocalić prawdziwe wartości.
UWAGI:
Na książce pseudonim autorki, nazwa: Joanna Jakubczak.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Paryż, grudzień 1991 roku. Nad ambasadą byłego ZSRR zaczyna powiewać trójkolorowa flaga Wspólnoty Niepodległych Państw. Młody attaché kulturalny Rosji, w rzeczywistości agent KGB, Sergo Ponomariew przyjmuje w ambasadzie dziwnego gościa, z którym, jak się okazuje, łączą go więzy pokrewieństwa. Dzień później, na cmentarzu prawosławnym pod Paryżem, ten sam oficer KGB spotyka młodą rosyjską emigrantkę, Uirko Psar, która dziwnym zbiegiem okoliczności także okazuje się jego kuzynką. Przypadkowe spotkanie staje się dla tych dwojga okazją do wspólnej podróży w czasie i sięgnięcia do historii ich wspólnych przodków."Carskie sieroty" Vladimira Volkoffa (autora słynnego "Montażu") to historyczny thriller, którego tłem jest rewolucja październikowa - wydarzenie, jak mówi jedna z postaci powieści, nie tyle polityczne, ile "metafizyczne, apokaliptyczne, eschatologiczne". Osnową akcji jest spisek mający na celu uwolnienie z rąk rewolucjonistów cara. Cara, który złożywszy abdykację, "osierocił" swoich poddanych, ale pozostał dla nich Bożym Pomazańcem, godnym najwyższej ofiary. Nieuchronnej konfrontacji spiskowców z bolszewikami dodaje dramatyzmu fakt, że po przeciwnych stronach barykady stają przyrodni bracia: demokrata, który przemienił się w monarchistę oraz monarchista, który przeszedł na stronę rewolucji. Jeżeli "Biesy" Dostojewskiego były proroctwem, to "Carskie sieroty" Volkoffa są jego przerażającym spełnieniem.
UWAGI:
U dołu okładki: "Vladimir Volkoff to pisarz nie tylko doskonały, ale i niezwykle czytelniczo atrakcyjny. [...] Jego książki to przypowieści o współczesnych [>>] maskach zła, a raczej demona, który manipuluje naszą, nie wierzącą w niego rzeczywistością. Świat pozorów tworzony przez komunizm, który opisuje Volkoff w swoich książkach, to kolejna postać odwiecznych diabelskich pokus". Bronisław Wildstein
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jest rok 1989. Dziewięćdziesięciotrzyletnia Daria Gradow mieszka samotnie w Saskatchewan. Jednak ani jej sąsiedzi, ani nawet dzieci nie wiedzą, że Daria nie jest tym, za kogo się podaje - ubogą, owdowiała rosyjską emigrantką. Naprawdę rozpoczęła życie jak wielka księżna Tatiana, Tania dla rodziców, cara Mikołaja II i carycy Aleksandry.W epoce przedrewolucyjnej pławiła się w niewyobrażalnym luksusie, mogąc wybierać między majestatycznymi salonami Pałacu Zimowego a zaciszem podmoskiewskiej rezydencji, jako jedna z czterech córek carskiej pary. Narodziny najmłodszego dziecka, Aleksego, okazują się tyleż błogosławieństwem, co przekleństwem. Życie cierpiącego na hemofilię chłopczyka rzekomo leży w rękach niepiśmiennego mnicha Rasputina. Ta rewelacja okazuje się zapowiedzią jeszcze tragiczniejszych zdarzeń. Niebawem wybucha wojna. Rewolucja zmiata z tronu Romanowów, zsyłając ich do klaustrofobicznego więzienia na Syberii. Tam Tatiana znajduje pocieszenie w ramionach gorącego patrioty, którego ratuje od śmierci. Razem układają śmiały plan ratowania carskiej rodziny.
UWAGI:
Na okładce: Losy księżniczki Tatiany Romanowej w owładniętej rewolucją Rosji.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Historia inspirowana życiem Charlesa Mansona, charyzmatycznego przywódcy sekty. To dla niego urzeczone rzekomą wolnością i swobodą dziewczyny były gotowe zrobić wszystko. Ich kruchość, ekstatyczne przywiązanie i pragnienie przynależności - to istota tej powieści. Dla czytelników Przekleństw niewinności Jeffreya Eugenidesa oraz Zanim dopadnie nas czas Jennifer Egan.
Północna Kalifornia, burzliwy koniec lat 60. XX wieku. Na początku lata samotna i wrażliwa nastolatka Evie Boyd widzi grupę dziewcząt w parku i od pierwszego spojrzenia uwodzi ją ich wolność, niedbały ubiór, niebezzpieczna aura nieskrępowania. Wkrótce Evie ulega całkowicie wpływowi Suzanne, hipnotyzującej starszej dziewczyny, i jak magnes przyciąga ją sekta, która wkrótce ma zyskać złą sławę, oraz jej charyzmatyczny lider.
Ukryte wśród wzgórz rozległe ranczo jest upiorne i zrujnowane, Evie jednak odbiera je jako egzotyczne, ekscytujące, energetyczne - miejsce, w którym rozpaczliwie pragnie zostać zaakceptowana. Spędza coraz więcej czasu z dala od matki i rytmu codziennego życia, jej obsesja na punkcie Suzanne przybiera na sile i Evie nie uświadamia sobie, że krok po kroku zbliża się do niewiarygodnej przemocy, do tej chwili w życiu dziewczyny, kiedy wszystko może się potoczyć w przerażającym kierunku.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Encyklopedia dotyczy dorobku wszystkich dziedzin kultury: nauki, religii, moralności i sztuki, ale zarazem posiada charakter jakby specjalistyczny, gdyż ujmuje ten dorobek pod kątem tzw. białych plam. Co się kryje za tą metaforą? Metafora białych plam oznacza to wszystko w dorobku kulturowym, co zostało celowo wymazane. Chodzi o ważne słowa i ich źródłowe znaczenia, o osoby i fakty historyczne. Źródłem białych plam nie jest zapomnienie czy zaniedbanie, lecz działanie świadome i celowe, które zniekształca znaczenia i retuszuje fakty albo je po prostu eliminuje z kultury. Jednym słowem, usuwa się prawdę lub wprowadza na jej miejsce tzw. półprawdę, czyli fałsz, a tym samym zubaża się i wypacza dorobek minionych pokoleń.
UWAGI:
Na grzbiecie i okładce hasło tomu XV: Pr-Ro Biblografia pod hasłami
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W Paryżu szaleje terror i głód. Los rzuca Izydora Boreala - czeladnika kata - w samo centrum historycznych wydarzeń. Wychowana w przepychu Marie-Constance de Boucard, traci zarówno rodzinę jak i cały majątek i musi od nowa odnaleźć się w coraz to bardziej wrogim świecie. Markiz de Sade po długich latach spędzonych w więzieniu obmyśla plan, który ma zapewnić mu nietykalność. Wszyscy troje spotykają się w końcu w jednym miejscu, Maison de Luxe.
Luksus to szokujący portret kraju, w którym wysokie ideały i niskie pobudki zderzają się w krytycznym punkcie historii. Powieść Milii Kaunisto oferuje nietuzinkowe spojrzenie na te aspekty Wielkiej Rewolucji, które literatura piękna zazwyczaj pomija, zakreślając zaskakujące paralele pomiędzy przeszłością a teraźniejszością. Wpisane w szerszy kontekst losy bohaterów wybrzmiewają wyjątkowo mocnym echem.
UWAGI:
Na okładce: Luksus. On każdego psuje. Każdego potrafi zrujnować. Bogatego, który się nim otula. I biednego, który go pragnie. Na stronie tytułowej i okładce: Prószyński i S-ka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni