"Epicki rozmach" to taki, który ma ambicję ogarnięcia całego świata, wszystkich należących do niego przedmiotów, ludzi i znaczeń. Takie właśnie są eposy - skupiają jak w soczewce całe bogactwo różnych kultur, głownie dzięki postaci herosa będącego doskonałym ucieleśnieniem wartości przyjmowanych w danej społeczności. Bohater epicki jest wzorcowym człowiekiem, który reprezentuje dobro i porządek, a dzięki swoim nadprzyrodzonym mocom walczy ze złem i chaosem; to ostoja i obrońca swego ludu oraz łącznik pomiędzy nim a światem bogów. Jego człowieczeństwo ma jednak także drugą stronę - słabość, nieszczęście i rozpacz - czasem ucieleśnioną w nieodłącznym towarzyszu bohatera. Niniejsza książka przyjmuje kulturoznawcze i antropologiczne rozumienie eposu. Zwraca uwagę na najbardziej archaiczne źródła opowieści epickich, przedstawia ich rozmaite, często kontrowersyjne interpretacje, a także opisuje funkcje, jakie pełniły one w różnych kulturach w momencie powstania, kanonizacji i później, przez wieki nieraz burzliwych dziejów poszczególnych narodów. Czy przypadkiem postać mitycznego herosa nie wywodzi się z praktyk szamańskich albo rytuałów inicjacyjnych? Może prawdziwą treścią perskiego Szahname jest tajemnica cyklu kalendarzowego? Dlaczego najważniejsze opowieści dawnych Norwegów przechowały się na Islandii, a Duńczyków - w Wielkiej Brytanii? Jak ma się Pierścień Nibelunga Richarda Wagnera do średniowiecznej wędrówki ludów? A epika powstająca w początkach historii USA do fińskich pieśni ludowych?
Poznając eposy w taki sposób, cofamy się do własnych korzeni, by odkryć fundamenty naszej cywilizacji, a także zbliżamy się do zrozumienia dziejów niekiedy bardzo egzotycznych kultur. Kolejne rozdziały książki można traktować jako podróż przez kontynenty i epoki, podczas której czasem zatrzymujemy się gdzieś na dłużej, a czasem zerkamy tylko przez uchylone drzwi do kolejnego świata, który być może uda nam się dokładniej zwiedzić przy innej okazji. Najwięcej miejsca poświęcono najsławniejszym eposom przetłumaczonym na język polski, nieco mniej tekstom zachowanym fragmentarycznie i przez to słabo znanym, przy czym obszerna literatura przedmiotu zachęca czytelnika do dalszych poszukiwań.
Homer ; przełożył[ z greckiego] Franciszek Ksawery Dmochowski ; notatki na marginesie, cytaty, które [>>] warto znać, streszczenie, opracowanie Anna Popławska ; [ilustracje Jacek Siudak].
Akcja "Iliady" rozgrywa się w dziewiątym roku oblężenia Troi. Wówczas najwaleczniejszy z Greków, Achilles, obrażony na wodza Agamemnona, wycofuje się z walki. Poemat homerycki, w dwudziestu czterech księgach, to niezwykła opowieść o dalszych losach wojny i o czynach jej bohaterów.
Homer ; przełożył[ z greckiego] Franciszek Ksawery Dmochowski ; notatki na marginesie, cytaty, które [>>] warto znać, streszczenie, opracowanie Anna Popławska ; [ilustracje Jacek Siudak].
Akcja "Iliady" rozgrywa się w dziewiątym roku oblężenia Troi. Wówczas najwaleczniejszy z Greków, Achilles, obrażony na wodza Agamemnona, wycofuje się z walki. Poemat homerycki, w dwudziestu czterech księgach, to niezwykła opowieść o dalszych losach wojny i o czynach jej bohaterów.
Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie jest polską epopeją narodową należącą do kanonu literatury polskiej i światowej. Dzieło wydano po raz pierwszy w Paryżu w 1834 roku. Zostało napisane w formie poematu epickiego i zawiera elementy innych gatunków literackich jak gawędę szlachecką, sielankę, baśń, satyrę czy powieść. Akcja epopei rozgrywa się w czasach wojen napoleońskich w kręgach polskiego ziemiaństwa na terenach Litwy. Młody Tadeusz przyjeżdża ze szkół w Wilnie na wakacje do rodzinnego majątku Soplicowo. Zastaje tam wielu gości, którzy zjechali się, aby uczestniczyć w procesie o stary zamek należący niegdyś do magnata Stolnika Horeszki. Spośród wielu wątków pojawiających się w dwunastu księgach Pana Tadeusza, można wyodrębnić cztery główne. Poza sporem o zamek Horeszków, są nimi historia miłości Tadeusza do Zosi, nieprzemijająca pamięć o zabójstwie Stolnika z rodu Horeszków i wątek niepodległościowy. Pan Tadeusz znajduje się od pokoleń na polskiej liście lektur szkolnych.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni