Czy istnieje bardziej charakterystyczna potrawa albańska niż byrek?Dlaczego Albańczycy noszą biało-czerwone bransoletki?Co to znaczy "dawać komuś na kawę"?Jeszcze kilka lat temu omijana przez turystów, kojarzona tylko z mafią i bunkrami, Albania staje się coraz bardziej popularna dzięki różnorodności, jaką oferuje: dzięki piaszczystym plażom nad lazurową wodą, imponującym zamkom czy górskim szlakom z zachwycającymi widokami. I choć albańską tożsamość wciąż kształtują honor i besa, a społeczna ocena bywa ważniejsza niż zdanie jednostki, to nikogo nie dziwi tutaj wiara w złe oko, świętowanie Dnia Lata lub bar naprzeciwko meczetu.Autorka zabiera nas w podróż po mozaikowej rzeczywistości Albanii. Oprowadza po historycznej Krui i zatłoczonym centrum Tirany, wśród jej rozmówców są bywalcy barów, aktywistki i ci, którzy przetrwali czasy komunizmu. W ich historiach wspomnienia z okresu dyktatury przeplatają się z opowieściami o pierwszych feministkach i tradycyjnych kilkudniowych weselach. Przewodniczka odkrywa nieznane oblicze Albanii - krainy orłów, w której wciąż żywa jest legenda Skanderbega, a dwugłowy czarny orzeł, jeśli złapie kogoś w swoje szpony, to łatwo go nie wypuści, bo do tego kraju wraca się wielokrotnie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Autor - najwybitniejszy badacz tajemnic starożytnych cywilizacji - przedstawia nowe fakty dotyczące tajemniczych początków życia ludzkiego w formie pasjonujących poszukiwań intelektualnych. Znajdują się tu opisy fascynujących badań, które starają się przybliżyć biblijny świat Edenu z punktu widzenia rzeczywistości historycznej. Książka ta uważana jest za jedną z najważniejszych prac w dziedzinie badań nad początkami cywilizacji.
UWAGI:
Na okładce podtytuł: przełomowe dowody istnienia nieznanej cywilizacji Egiptu i rasy starszych Bogów, która ją stworzyła?. Bibliografia na stronach 303-310. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Są to przysmaki i frykasy pełne fantazji, wdzięku oraz kulturalnych podtekstów. Przepisy na te smakołyki - zaczerpnięte z kolekcji własnych moich ksiąg i zeszytów kulinarnych i osobiście przeze mnie wypróbowane - są niezwykle proste w wykonaniu. Opatrzyłam je mnóstwem ciekawych ploteczek o ulubionych naszych bohaterach książkowych oraz o wielkich postaciach z mitologii i historii.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Leży przede mną cudowna książka, która zdobędzie niezliczonych przyjaciół dla Japonii, książka wychowująca dzieci wszystkich ludów, książka-szkoła dla pedagogów i rodziców. Książka czarująca, o wdzięku... kwiecia wiśni i o myśli głębokiej jak te szafirowe cienie w lasach kryptomerii..." (Ferdynand Antoni Ossendowski).
UWAGI:
Polski przekład na podstawie wydania amerykańskiego, oryginał w języku japońskim.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tej samej listopadowej nocy w Krakowie na świat przychodzą dwie dziewczynki: karlica Dosia - nieślubna córka służącej i słodownika, oraz Katarzyna - potomkini królewskiej pary. Jest rok 1526.
Kilka lat później Dosia zostaje sprzedana na dwór jako podarek dla królowej Bony. Maskotka jednak okazuje się sprytniejsza niż wszyscy myśleli. Ma dostęp do królewskiego stołu, śpi w komnacie królewien i towarzyszy córkom Zygmunta Starego - Jadwidze, Izabeli, Zofii, Annie i Katarzynie - od pełnego nadziei dzieciństwa aż po nieszczędzącą im upokorzeń dorosłość. Zna ich lęki i marzenia. Ociera łzy królewny Anny, kiedy zalotnicy wybierają jej młodszą siostrę Katarzynę, przynosząc Annie wstyd i upokorzenie. Podąża śladami Bony Sforzy knującej kolejną intrygę przeciwko wybrance serca Zygmunta II Augusta. Czuwa u boku królewny Katarzyny, nieszczęśliwej i uwięzionej przez chorego psychicznie króla Szwecji Eryka XIV w twierdzy Gripsholm pod Sztokholmem, stając się powierniczką swej pani i skrycie usuwając z jej drogi wrogów.
Oczami karlicy Dosi poznajemy koleje królewskiego życia, obserwujemy damy dworu, mieszczki, wieśniaczki i ladacznice. Zaglądamy do wawelskich komnat, pracowni alchemików, izb porodowych i do domów rozpusty. Dosia widzi wszystko. I nie zapomina.
Zaskakująca, nowatorska, fabularyzowana opowieść o wyjątkowym momencie w historii Polski, w którym dynastia Jageillonów znajduje się u szczytu potęgi i zarazem na skraju przepaści.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Coraz ciaśniej otacza nas dźungla współczesności. Jednych stopniowo degeneruje brak pracy, inni kończą kariery na manowcach pracoholizmu albo wypalenia zawodowego. Osaczeni przez agresję i przemoc, zniewoleni przez reklamy, szukamy zapomnienia w krainie zakupów, w świecie wirtualnym lub wykreowanym przez media. Czy tak być musi?
Ta książka to fascynująca historia o tym, w jaki sposób przedmioty materialne, takie jak zegarki czy odzież sportowa, stały się wymownymi symbolami kulturowymi i jak produkcja symboli, w postaci rozpoznawalnych globalnie marek, stała się nadrzędnym celem kapitalizmu. Globalny przemysł kulturowy to bogaty zasób źródeł empirycznych i teoretycznych, pokazujących, w jaki sposób przedmioty te - od butów Nike do filmu Toy Story, od globalnej piłki nożnej do sztuki konceptualnej - ulegają metamorfozom i przemieszczają się ponad granicami państw.Globalny przemysł kulturowy ma ambicję stania się dialektyką oświecenia ery globalizacji. To podstawowa lektura dla studentów i wykładowców różnych nauk społecznych.Autorzy rzucają wyzwanie doktrynom liberalizmu i marksizmu gospodarczego, a także teorii kultury. W samym środku produkcji i konsumpcji dostrzegają mechanizmy tworzenia znaczeń. Rynkiem towarów rządzą obecnie totemy, a kultura popularna wytwarza, przesuwa i dynamizuje ikony rynkowych marek. Krążenie wartości ekonomicznej ma dziś postać rozmowy między rzeczami-symbolami. Globalny przemysł kulturowy to świetnie udokumentowana, wyrafinowana intelektualnie, ważna książka.Jeffrey Alexander, Yale University Podążając za biografią wybranych przedmiotów kultury, Lash i Lury niezwykłe przekonująco pokazują, że w dzisiejszej epoce globalizacji kultura odgrywa w produkcji ekonomicznej rolę znacznie donioślejszą niż kiedykolwiek w przeszłości. Przedstawione w książce argumenty zmuszają czytelnika do zasadniczej rewizji tradycyjnych pojęć o przemyśle kulturowym.